۱۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۵۹۶۵۲۲
"ویژه نامه بعثت انقلاب"

یادداشت | چهل سالگی نظام تعلیم و تربیت

یادداشت | چهل سالگی نظام تعلیم و تربیت
دولت‌هایی که با گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی همچنان مبهوت فرهنگ غرب هستند، نمی‌توانند تمدن‌ساز باشند و هرگز رغبتی برای تعلیم و تربیت صحیح جوانان و نوجوانان ندارند.

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، اصل سوم قانون اساسی، دولت جمهوری اسلامی ایران را موظف می‌کند همه امکانات خود را برای ایجاد محیط مساعد جهت رشد فضایل اخلاقی بر اساس ایمان و تقوی و مبارزه با کلیه مظاهر فساد و تباهی به کار بندد.

یکی از رسالت‌های مهم نظام اسلامی، تربیت انسان‌هایی متخلق به فضایل اخلاقی است. جمهوری اسلامی متعهد شده است، فضایل اخلاقی را در جامعه گسترش دهد و با آنچه کشور را به فساد و تباهی سوق می‌دهد، مبارزه نماید.

اما در دولت‌های مختلف و به دلایل متعدد، از این مهم غفلت شده است. جنگ، سازندگی، آزادی، عدالت و امروز هم تقریبا هیچ، بهانه‌هایی برای فرار از کارهای عمیق فرهنگی و تربیتی بوده است.

هرچند بی انصافی است اگر بگوییم جمهوری اسلامی هیچ دستاورد فرهنگی و تربیتی نداشته است، اما می توان گفت اگر کشور از جهات مذهبی، فرهنگی و تربیتی رشد یافته، این رشد توسط دولت‌ها نبوده است، بلکه فطرت و ماهیت نورانی جمهوری اسلامی، باعث رشد فضایل اخلاقی دربین آحاد مردم شده است، همانگونه که در صدر اسلام و بعد از شهادت پیامبر(ص)، این ماهیت نورانی تعالیم اسلام و قرآن بود که باعث رشد و گسترش اسلام شد.

اما چرا دولت‌ها تمایلی به کارهای تربیتی و فرهنگی ندارند؟

گذشته از عدم تعهد و دغدغه مند نبودن و سیاسی کاری‌های متعدد، دولت‌ها ترجیح می دهند کارهایی انجام دهند که در کوتاه مدت محسوس و برای آنها رای آور باشد، لذا همیشه از صرف کردن وقت و هزینه برای کارهای تربیتی و فرهنگی گریزانند. بسیار واضح است که نتیجه یک کار تربیتی و فرهنگی عمیق حداقل ده سال دیگر به چشم خواهد آمد و برای هیچ دولت سطحی نگری خوش آیند نیست که حاصل زحمات آنها در دولت و حزب رقیب به بار بنشیند.

آیا می شود مردم را به اجبار، بهشت برد؟

تاسف بارتر از نگرش سطحی که اشاره شد، این است که دولت‌ها با شبه افکنی‌های بی مایه، سعی می‌کنند کم کاری‌های خود، در حوزه تربیت و فرهنگ را فرافکنی نمایند و چون حرف جدیدی برای منحرف کردن افکار عمومی ندارند، نشخوار کننده ی شبهات کهنه و نخ نمای دولت‌های ناخلف گذشته می شوند.

چهل سالگی انقلاب اسلامی و چهل سالگی نظام تعلیم و تربیت

فهم این مطلب بسیار بدیهی است که ما از هیچ دولتی انتظار نداریم، کسی را به اجبار به بهشت ببرند، اما توقع داریم، طبق قانون اساسی زمینه رشد و تعالی شهروندان را فراهم آورند و روشن است که فلسفه بعثت انبیا الهی هم این بوده است  که فضایل اخلاقی را به مردم تعلیم داده و آنها را درمسیر تربیت و رشد، راهنمایی و تشویق نمایند.

تعلیم و تربیت در چهل سالگی انقلاب

مقام معظم رهبری فرمودند: "چهل سالگی انقلاب دوران پیری انقلاب نیست، دوران عقبگرد انقلاب نیست، دوران پختگی و نشاط انقلاب است."

ما برای رشد در همه زمینه های اقتصادی، سیاسی، ورزشی، هنری، علمی، صنعتی و... احتیاج به تربیت انسان‌هایی مومن، معتقد و متخصص داریم. قبل از تعلیم وتربیت نیروی انسانی مناسب، نمی‌توان به عرصه رشد و پیشرفت جامعه گام نهاد. همه‌ مکاتب و تمدن‌های بزرگ، نخستین گام رشد و توسعه را کادرسازی با استفاده از ایدئولوژی پذیرفته شده‌ خود قرار داده اند. پس لازم است جمهوری اسلامی نیز مطابق با ایدئولوژی اسلامی، دست به تربیت و تعلیم نیروهای برای آینده بهتر بزند.                              

اگر آرزو داریم، شاهد رشد و شکوفایی کشورمان باشیم، باید در چهل سالگی انقلاب، جشن آغازی نوین بر تعلیم و تربیت بگیریم و تمام انرژی کشور، صرف مباحث تعلیم و تربیت شود و با تلاش شبانه روزی حداقل ده ساله، دست به کادرسازی در زمینه‌های مختلف پیشرفت بزنیم.

چهل سالگی انقلاب اسلامی و چهل سالگی نظام تعلیم و تربیت

جوانانی عالم و از جهت جسمی و روحی سالم و همچنین مهذب، می‌توانند تمدن ساز باشند و کشور عزیزمان را به سمت سعادت، هدایت کنند و تربیت چنین جوانانی احتیاج به برنامه ریزی بلند مدت تربیتی دارد.

وقت آن رسیده رسیده است که ...

و اینک در چهل سالگی انقلاب اسلامی وقت آن رسیده است که دولت‌های دغدغه مند و دارای برنامه‌های بلندمدت تربیتی و فرهنگی، زمام امور کشور را در دست بگیرند. انسان‌هایی که با گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی همچنان مبهوت فرهنگ پوچ غرب هستند، هرگز نمی‌توانند تمدن‌ساز باشند و هرگز رغبتی برای تعلیم و تربیت صحیح جوانان و نوجوانان ندارند.

وقت آن رسیده است که انقلابی در رویه های آموزشی کشور ایجاد کنیم و تعلیم و تربیت را با استفاده از کارشناسان خبره و برنامه‌های بلندمدت و منسجم متحول کنیم.

وقت آن رسیده است که مانند سال‌های دفاع مقدس همه انرژی کشور صرف دفاع از تعلیم و تربیت صحیح اسلامی شود و نیز کمک به تعلیم و تربیت بر پایه فرهنگ رفیع اسلامی-ایرانی تبدیل به وظیفه همگانی شود.

وقت آن رسیده است که مهمترین رسالت نظام تعلیم و تربیت که نهادینه کردن ارزش های اسلامی ـ ایرانی و حرکت به سمت تمدن سازی اسلامی است، محقق شود.

در پایان باید گفت در چهل سالگی انقلاب اسلامی، رسالت نهایی نظام تعلیم و تربیت، محقق کردن آرزوی همه‌ امم و انبیای الهی، یعنی تربیت نسلی آماده برای ظهور منجی بشریت(عج) است./918/ی701/س

محمدصادق ناطقی

ارسال نظرات